PAN

Vandaag ben ik naar de PAN in de RAI in Amsterdam geweest.  Het is een jaarlijks terugkerend hoogtepunt, net zoals het bezoeken van de TEFAF en ander kunstbeurzen. Ik kan uren dwalen langs al die fraaie objecten, schilderijen en beelden, zonder dat het me ook maar een ogenblik gaat vervelen. Hoewel ik zelf het liefst stillevens schilder, kan ik ook intens genieten van lanschappen uit de romantiek en de Haagse School. Ook religieuze beelden uit vervlogen eeuwen raken me soms diep, zeker als je de liefde en devotie ziet die de kunstenaar erin heeft gelegd. Kortom, ik heb een dag heerlijk genoten. Uiteraard bekijk ik ook het werk van mijn `vakgenoten` bij de diverse galeriën die werk van stillevenschilders aanbieden. Hoewel ik hun werk vaak erg apprecieer doet het me ook altijd weer goed om te zien dat ik zelf toch een heel eigen en herkenbare schilderstijl hanteer. En dan ben ik direct waar ik wezen wil: de a.s. tentoonstelling in de Grote Kerk van Naarden. Eind januari is het alweer zo ver, en momenteel leg ik de laatste hand aan een aantal schilderijen die ik daar graag wil laten zien. De lijsten zijn intussen besteld, de advertenties voor het kunstblad "Collect" en het Kunst en Antiekjournaal zijn verzonden en nieuwe foto's zijn in de fotostudio gemaakt. Kortom: alles komt zo langzamerhand in een afrondend stadium. Met foto's van het nieuwste werk ben ik een beetje zuinig, zodat er voor de bezoekers van de beurs in Naarden nog veel nieuw werk te bewonderen valt. Toch plaats ik er nog één als voorproefje. U vindt de afbeelding van het schilderij "Stilleven met glas en knoflook"in de gallerij 2009.

Milaan...

Afgelopen zaterdag had ik bezoekers op het atelier. Nu gebeurt dat wel vaker, maar dit keer was het toch wel iets bijzonders. Enkele weken terug werd ik gebeld door een liefhebber van mijn werk, die enige tijd geleden tijdens een zakenbezoek aan ons land een schilderij van mij had verworven. Nadat hij zich bekend had gemaakt vertelde hij interesse te hebben in een schilderij dat hij op de website had gezien. Het was de bedoeling dat hij het schilderij aan zijn dochter cadeau zou doen. Na nog enkele mailtjes en telefoontjes waren we rond, en intussen had ik zelf al geïnformeerd naar de mogelijkheden om het schilderij naar Italië te verzenden. Toen ik dat echter te berde bracht wachtte mij een verrassing: samen met zijn vrouw en dochter wilde hij het schilderij graag op zaterdag komen halen, en of dat dan zou schikken. Na mijn verbouwereerde : "ja" gaf hij aan om 9 uur op Schiphol te landen, vervolgens naar Ridderkerk te rijden en dan na een gezamenlijke lunch 's avonds om 9 uur weer naar Italië terug te willen vliegen. En zo geschiedde! Om 11 uur werd er aangebeld door mijn klant, zijn vrouw en zijn dochter. Het schilderij werd goedgekeurd en na een heel gezellige dag vertrokken ze weer rond een uur of 4 richting Schiphol. Via e-mail vernam ik zondagochtend dat de reis voorspoedig was geweest en dat het schilderij veilig was over gekomen. Hoewel het in de afgelopen jaren al vaker gebeurd is dat verzamelaars vanuit Engeland de oversteek maakten om werk aan te schaffen, was dit toch wel heel bijzonder! Zo hebben we er dus kennissen in Italië bij, en we zijn ook zeker van plan om de uitnodiging om eens in Milaan te komen kijken hoe de schilderijen hangen, te honoreren.  

Biografie

Leo PorsLeo Pors (Rotterdam, 1952) is vanaf 1985 actief bezig met schilderen, hoofdzakelijk in olieverf.

Lees meer

Kunstwerken

Bedrijfsgegevens

BTW-nummer
NL 073997687B01
KvK-nummer
24457922